måndag, december 11, 2017

ville tvinga alla att fylla i denna lista på julfesten som en mina vänner-julbok, men fick noll gehör för detta hos min medvärdinna.

Pepparkakor eller lussebullar?
om det är mandelmassa i lussebullarn så tar jag dom
Skumtomtar eller knäck?
knäck
Julkorv eller julskinka?
har aldrig ätit julkorv. är det en grej? menas prinskorv? är mer en korvperson än en skinkperson.
Revbensspjäll eller Janssons?
gillar ej jansson, men inte har man revbenspjäll på julbordet?
Glögg eller julmust?
GLÖGG
Ge eller få?
ge! inget slår känslan av att ge nån en perfekt present. inget.

Favoritjulfilm?
a nightmare before christmas
Favoritjulkalender?
tomtemaskinen!
Favoritjullåt?
a fairytale of new york, helst med annika norlin och david sandström
o helga natt, på norska, nils bech
knalle juls vals, med mammas kompis catharina på dragspel
Favoritjuldoft?
hyacint! bubblare: nejlikeapelsin och, well, GRAN

När är det dags att pynta?
första advent får man börja. sen får man ösa på fram till tjugondagknut.
När får man ha gran?
när man behöver den. om man ska tillbringa julafton med den så tycker jag att man tar in den ett par dagar innan.
När öppnar man presenter på julafton?
efter middagen öppnar man de man fått av de man firar jul med. de man fått av andra öppnar man på julaftonsmorgon.

Vad är bäst med julen?
det rituella förberedelserna, känslan av att det är magiskt, välkomnande, varmt, mjukt, snäll och sprakande.
Det sämsta med julen?
mina skyhöga förväntningar och omöjligheten att få det att kännas som sådär magiskt som när jag var liten.
Vad ska du göra på julafton?
vara hos mina föräldrar med min bror. äta lite, öppna paket, dricka glögg, spela spel.
Nyår då?
orkar tänka på nyår. vill helst fly nånstans.
Tror du att det blir det en snöig jul?
eftersom det är snö idag så tror jag det.

Inga kommentarer: