torsdag, maj 31, 2018

om du tror att du vet var du har mig är jag närmre än du vågar be mig om.

jag var på bob hund igår. jag vet inte hur många gånger jag sett dom. dom är ett ganska bra liveband kan man säga. det var inte den bästa konserten, men den satte igång så mycket. madeleinekaka-satte igång. jag tänkte på deras hemsida i början av internet. jag minns det som att den var kul? eller typ ganska luftig, och ganska mycket låttextcitat som var utströsslat över eh eh eh interfacet (?) att det funkade väldigt bra på mig, att jag kom i kontakt med många av deras låtar så, genom att läsa dom först. och att en från segeltorp som gjorde angelfire-hemsidor och hade slumpade listor som startsida (och jag kunde liksom sitta och refresha tusen gånger för att få upp alla olika listor) hade en som hette bob hunds bästa låttitlar. rundgång, gräslök, fågelsång var med på listan. och det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag.
när thomas öberg iggy poppade sig som mest tänkte jag på den där gången när han gjorde ett hopp fem meter upp i luften och landade på knäna och behövde uppsöka läkarvård och dom klassade det som ett självmordsförsök. inte för att jag var med då. men det finns en låt om det. och en antologi som popmusik som heter fem meter upp i luften. det känns inte som att det görs antologier om popmusik längre.
frida hyvönen och samatha och sara var gästartister. frida spelade en cover på en som stretar emot och den var fantastisk. så många bra bra texter. så många bra bra låtar. det här lekfulla och tramsiga som liksom tippar över och blir både poetiskt och politiskt sprängkraftigt. hade glömt det. vill klottra textrader.
och så avslutades allt med nån sorts evighets-loop-jam med fioler och talkörer och kanon och folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk och det var så stark antinationalistisk stämning och då kom det tår. det gjorde det. (ska tilläggas att det var fullmåne och dag 1 av mens för min del, mvh häxnytt)

Inga kommentarer: