onsdag, november 21, 2007

highlight

igår infann sig helt oväntat min akademiska topp. vi hade seminarium om postmodernitet och genus och jag kickade så mycket ass så det fanns inte. efter att ha ifrågasatt allt som alla sa hela tiden, inklusive kurslitteraturen så frågade jag om man fick referera till seminariet i examinationen (eftersom kurslitterautren sucks big time.) då sa min lärare: ja, självklart. jag tycker du ska referera till dig själv från det här seminariet.
REFERERA TILL MIG SJÄLV! AJUSTE!
sen var jag totalt uppfylld av mig själv i flera timmar, helt spattig och ville typ berätta för alla om hur bra jag var. som tur var så var det maskulintetskurs på kvällen och jag fick umgås med folk som inte tror på patriarkatet som och det får mig alltid att falla ner lite från mina höga hästar och hålla käften, men tog halva seminariet innan jag landade.
gråttjejen i min klass vissade helt nya sidor också när hon pratade om snopp och fitta, var på halva seminariet började fnittra och hon ba vaddå? vad ska jag säga då? och fnitterkören ba SNIPPA! och hon ba eh, pff, då säger jag hellre fitta.
sen pratade jag och mary om snippa och om det dåliga i att hitta på ett ord utifrån en exixterande manlig "motsvaighet" men så tänkte vi att det kanske bara är jobbigt för oss som är med om uppfinnnadet och inte för barnen som aldrig har lärt sig nått annat. och så sa jag snipp snipp och gjorde den internationella handrörelsen för nu-ska-mina-fingar-föreställa-en-sax-som-klipper och DÅ blev vi livrädda och konspiratoriska igen.

efter seminariet så pratade jag och min klassbästis med vår lärare om genusarbete och hur svårt det är och hur fint det är med självhat och bitterhet som drivkraft. sen sa hon att hon hoppades att vi skulle driva de här frågorna och jag ba vad tror du jag gör här? så himla fint, hon la ansvaret för förskolans genusarbete på mina axlar. min plan är att smickra till mig henne som handledare på c-uppsatsen, vilket iochförsig är inom en ganska avlägsen framtid.

men iallafall. låt inget överskugga det faktum att igår var dagen då jag fick uppmaningen att referera till mig själv. jag vinner livet så himla mycket.

Inga kommentarer: