torsdag, oktober 19, 2006

a working class hero is something to be

detta har hänt under min arbetsdag, eller i dirket anslutning till den:
jag åker buss. mitt på enköpingsvägen så PANG! smäller det till och bussen säcker ihop i en lutning åt vänster. jahaja. bara att stiga av och korsa flerfilskorsningen. och bli försenad.

sen jobbar jag lite och är lika fantastiskt trevlig och charmerande och hjälpsam som vanligt. DÅ kommer låntagaren (som inte ens är låntagare för hon ska inte låna utan jag ska vara hennes personliga guide och utstå hennes gnäll) from hell. hon är 1) otrevlig och 2) korkad. man får inte vara både ock, det vet ju alla. om man är otrevlig så måste man vara smart och är man korkad så ska man fanimej veta sin plats och vara trevlig. men nejnej, inte denna dame.
iallafall, hon undrar om jag kan hjälpa henne att hitta en hörsal. och visst det kan jag, trots att det inte är part of my job description, men jag är ju särdeles hjälpsam så visst, jag kan kolla upp var denna sal kan vara. vilken sal är det? nej se det vet hon inte. då blir det ju genast lite svårare, det finns ju ett par stycken här. men okej, vad är det som ska hända där då? jo nån slags föreläsning om mobiltelefoner och hälsa. okej, men då söker vi lite på su:s hemsida dårå. och vi söker på föreläsaren och föreläsningen och en sal som ska heta cosmopolitan (never heard of, men jag tror ju inte att jag vet ALLT, det kan ju finnas en hörsal som jag missat, så jag kollar) medan hon hela tiden klagar på att jag scrollar för fort och kollar fel (nej det gör jag inte, jag är kung på att söka ok?!) och "prova så här" men systemet funkar inte så hållkäften kärring säger jag inte för jag är väluppfostrat och framförallt serviceminded, så jag hjälper snällt och svara vänligt och ler och kollar på forksardagarna ochg öppna föreläsningar och andra föreläsningar men nix, inga mobiktelefoner.
och som sista utväg frågar jag om hon kanske har ett namn på föreläsningen och så googlar jag (för den är uppenbarligen inte på su) och vips! får jag en träff, med rätt namn, rätt föreläsare, rätt tid och datum, en sal som heter kort och gott "hörsalen". hörsalen finns på naturhistoriska riksmuseet. (ba yes, jag hittade det jag har löst den svåra svåra uppgiften, plus i kanten och guldstjärna) och då säger hon "nej det kan inte stämma". eh? jag har aldrig sett nått som stämt så bra i hela mitt liv, allt stämmer ju! allt! men det litar hon inte på, utan tycker att jag ska ringa till museet och fråga om det verkligen stämmer det som står på deras hemsida, som uppdaterades igår. typ där går gränsen för min servicemind. jag säger att det är där, det kan bara vara där, gå dit (och lämna mig i fred innan jag kastar mig runt din hals och stryper dig).

gaaaahhhhaaa. mer irriterande människa har jag aldrig mött. hur kan man åka nånstans utan att kolla upp vart man ska? på allvar, då förtjänar man inte ens hjälp.

jag var tvugen att ta rast omedelbart och köpa både delicatoboll OCH damsugare för att lugna mina nerver och bli på bra humör igen.
tur att det bara är ett 3timmarspass.

/lucy

2 kommentarer:

mary sa...

haha, vårt först spam! hur ska vi fira?

mary sa...

jag tycker att det känns lite jobbigt att vi inte ger folket det de vill ha. vi kanske borde skriva mer om olika sätt att tjäna pengar? ruthie och lucy, ni kanske borde fokusera mer på den förvärvsarbetande delen av era liv? jag kanske borde berätta om den där gången då jag tjänade pengar på att prata i telefon. hur ska man förresten tolka "you can make some nice extra cash secret shopping"? får man pengarna genom att shoppa i smyg? eller ska man shoppa i smyg för pengarna man får?