onsdag, oktober 04, 2006

mina föräldrar har fler vänner än jag har

och det är nu jag borde äta frukost och klä på mig, sen sätta mig framför datorn, dra ut internetsladden och skriva en augustprisvinnande roman. inte många får augustpriset för sin debutbok, men jag var på Johanna Thydells seminarium i Göteborg.

Yes, för jag var på bokmässan med min kulturella familj. Jag stod i pappas seriemonter och skämdes. ibland gömde jag mig bakom skynket. Montern var typ en kiosk i masonit, jag menar masonite. jag låtsades att vi var på husvagnssemester och att jag inte var en tönt som jobbade gratis åt min pappa men gömde mig så fort det kom någon under 30 förbi. husvagnssemesterfantasin gav mig mer ångest än verkligheten så sen slutade jag med den. mittemot oss var kartago. alla som jobbade där var unga och snygga. jag tittade ner i marken när jag gick förbi dem, fick vi ögonkontakt sa jag hej jättesnabbt och gick sen därifrån. varje dag så träffade vi en miljard människor som mina föräldrar kände, jag träffade typ ingen jag kände, fast jag letade. första natten grät jag lite under täcket. när jag vaknade sa mamma att jag såg trött ut. jag längtade hem. varje dag beklagade vi oss över att det är så jobbigt att behöva äta på restaurang. det är jobbigt att vara på mässa. det är jobbigt när det inte finns dusch på hotellrummet och man måste vänta tio minuter. vi, var jag och mamma. pappa tyckte att allting var fint hela tiden och det säger han inte alls för att kompensera. nä. för han tycker det. min pappa tycker om att diska. han tycker om allt som alla andra inte tycker om. han tycker om de jobbiga på jobbet som alla andra hatar. min pappa är som jag fast tvärtom. han tycker om allt. och han skäms aldrig. jag skäms över det.

sen fick jag åka hem. redan i bilen på väg hem började vi prata om hur trevligt det hade varit. särskilt mamma tyckte att det hade varit kul. vi stannade i alingsås för det är sveriges mest konditoritäta stad. jag åt prinsesstårta och sen tog jag fel på min pappa och en annan gubbe. det var lika jobbigt som när man var fem och ryckte fel gubbe i ärmen. jag vände mig om och sprang därifrån. sen var jag tvungen, alltså verkligen tvungen, att kissa och då behövde jag gå förbi honom för att komma till toaletten. jag tittade i golvet och låtsades skriva sms när jag gick förbi.

sen kom vi äntligen hem. men all den där Thydell-inspirationen har jag liksom tappat. jag tycker att det är roligare att läsa bråken i internetforumet för dem på min kurs. fast jag skriver inga inlägg själv.

- Ruthie

Förresten ska jag kolla tapeter snart. Typ med guld.

Inga kommentarer: