måndag, december 30, 2013

matblogg 52.

omg, sista maträtten för i år! äntligen! hade tänkt laga nått helt annat, men så skrev nån ordet halloumipirog på internet och jag var tvungen att googla. sen gick det som det gick!

vecka 52: halloumipiroger

















0.2 kg vetemjöl
0.4 tsk bakpulver
0.4 tsk salt
0.4 dl vatten
1 dl apelsinjuice
0.5 dl olivolja

fyllning
100 g halloumi
50 g riven cheddarost
0.2 dl färsk mynta
0.4 tsk bakpulver
1.2 st ägg
0.4 st ägg för pensling
svartpeppar
sesamfrön

rör samman vetemjöl, bakpulver och salt. häll försiktigt ned apelsinjuicen, vattnet och olivoljan. arbeta ihop till en deg, låt vila i 20 minuter.
rör samman ingredienserna till fyllningen. dela degen i ca 20 st lika stora delar. kavla ut varje degbit till en oval form. lägg på ca 1 msk av fyllningen och tryck ihop längs kanten.
lägg pirogerna i en smord ugnsform och pensla med ett uppvispat ägg. strö sesamfrö över och sätt in i ugnen i 225°C i ca 20-25 minuter eller till dess att pirogerna får en gyllenbrun färg.

lite konstigt recept, det var för tio potioner från början, men det gick att omvandla till fyra med en enkel knapptryckning. hur kul att det var apelsinjos i degen? tyckte inte det smakade så mycket, men det kan bero på att jag tog coopextrajos. stod inte heller hur man skulle göra med halloumin i fyllningen, men jag rev den på rivjärn (som jag inte gjort annat i hela mitt liv).
helvete vad svårt det är att göra piroger! alltså den här degen blev superkladdig, och precis som sist så läckte det ut en massa fyllning. fast inte lika mycket den här gången. spex med mynta i också. det smakar efterrätt.

Inga kommentarer: