måndag, december 02, 2013

matblogg 48.

ännu ett lotta lundgrenrecept med kronärtsskockshjärtan! men denna gång hoppade jag över kronärtsskockorna. skoja, jag glömde bort att köpa dom :(

vecka 48: chevrefylld aubergine med tomatsås och linser

















2,5 dl belugalinser
5 vitlöksklyftor
2 burkar hela tomater, helst körsbärstomater
2 citroner, ekologiska
1/2 msk socker
(en burk kronhjärtan)
1 medelstor aubergine
300 g chevre

koka linserna i tredubbel mängd vatten på svag värme, 15 – 25 minuter beroende på sort och storlek. före servering: slå bort vattnet, salt och rör ner en klick smör.
hacka vitlöken fint och fräs gyllene i lite olivolja. slå på tomat och sänk värmen. riv med lätt hand zesten av citronerna och tillsätt tomatsåsen. pressa ur saften och tillsätt efter smak. smaka av med socker, salt och nymalen svartpeppar.låt urkramade kronhjärtan sjuda i tomatsåsen eller nöj dig med tomatsåsen som den är.
skiva auberginen i 2 cm tjocka skivor. skiva därefter varje skiva nästan ända ner så att de sitter ihop i ena kanten. skiva chevren i hälften så många skivor som du har auberginer att fylla och dela varje ostskiva i två. tryck in en halvmåne i varje aubergine.
stek de fyllda auberginpuckarna i olivolja med medelvärme. auberginen ska få lite yta och bli saftig och nästan genomskinlig, osten ska ha smält lite men inte helt. salta, peppra och servera med linser och tomatsås.

mmmm! alltså, aubergine. en grönsak som jag velat älska sen första gången jag träffade en vegetarian, men som jag alltid bara låtsas gilla när jag lagar själv. har på senare år dock lärt mig att man behöver hysteriska mängder olivolja till, och då blir det fantastiskt. svingott med citron i tomatsåsen också.och man älskar ju att använda sitt ciseleringsjärn. glömde som sagt kronhjärtanen, men köpte till dom idag när jag skulle äta rester och det inte var så mycket auberginepuckar kvar. så idag följde jag receptet till punkt och pricka. annan grej som är god, linser med smör och salt! (allt är gott med smör och salt?)

Inga kommentarer: