måndag, februari 29, 2016

sockerlös.

jag har sockerfri månad. så smart av mig att ha sockerfritt den kortaste av månaderna! typiskt att det är skottår, annars hade det varit ny månad nu. tror dock inte att jag kommer äta socker imorgon. till helgen, absolut, det är ju tex punschrullens dag på söndag.
ägnade mig rätt frekvent åt att ha godisförbud under mina tidiga tonår. då fick man pengar + eventuellt lite färre finnar. dock att det var under denna period som jag lärde mig receptet på läslusens kladdkaka utantill. hade också godisstopp tillsammans med hanna i denna bloggs barndom. var då aningen mer besatt av att få börja äta godis igen. är rätt säker på att jag var uppe till efter midnatt bara för att få hugga in på den där listan.
men, den här gången har det varit rätt lätt. jag valde ju medvetet en månad som innehöll så lite fir och fikahögtider som möjligt. det var en hel del semmelhets, men det gick faktiskt förvånansvärt lätt. alltså jag älskar inte semlor så det var inte svårt att avstå men jag trodde att det skulle trugas mer. hatar när folk tackar nej till fika, och då vill man ju inte va en som tackar nej till fika! har inte varit dödligt sugen på sött heller. kanske för att jag inte kompenserat frånvaron av godis med kopiösa mängder kladdkaka, som när jag var teen. det är lättare att avstå helt än att vara måttfull. men det är ju så himla kul med socker! men jag var lite för beroende från november till januaris slut. skönt att veta att det går att bryta. var rätt sugen på choklad när jag fick mens, men oklart om det ens var påriktigt. har varit sjuk sen i fredags och helst av allt velat ha glass. det har jag löst på ett härligt vegorätt-sätt, har mixa frysta bananaer med olika bär och kakao. alltså det blir svingott. men om jag är hemma sjuk imorgon kommer jag gå och köpa mintglass med chokladsströssel istället.

Inga kommentarer: