söndag, februari 07, 2016

science of sleep.

När brukar du gå och lägga dig?
typ 22.37. brukar tänka att jag ska ha gått och lagt mig 22.30, men tycker det är lyckat om jag lägger mig innan 23.

När vaknar du?
6.20 går upp tio minuter tidigare sen jag kom tillbaka från julledigheten. hittills känns det som ett genidrag.

Är du morgonpigg?
nä. eller. jo ganska ändå. inte så att jag kvittrande hoppar ur sängen och är glad men vakar oftast före andra om jag sover ihop/ hos någon. har dock vidrigt morgonhumör i cirka en kvart.

Vad finns på ditt nattduksbord?
en massa bös alltså. i detta nu: ett paket näsdukar, en borste, en tampong, två läppsmörj, en kortisonsalva, en nagelkräm, en skitstor bodybutter, tre tidningar (förskolan, pedagogiska magasinet, arena), ett hemmagjort presentkort från min mamma på en julklapp jag ännu inte fått, en droppformad miniskål, en utläst pocket (ett liv för lite), en prislapp från indiska, ett armband som alve gjort samt ett glasunderlägg där jag förvarar 12 par örhängen och tre udda

Vilken låt är allra bäst att somna till?
somnar helst till monotont sorl. helt en pod utan jinglar, på mycket låg volym så jag verkligen måste anstränga mig för att höra eller bara ha det som sorl i bakgrunden.  

Vad gör du i sängen innan du somnar?
smörjer in nagelbanden och läpparna. i perioder läser jag lite, ligger jag mest och försöker somna.

Hur är din säng bäddad?
fyra kuddar, ett täcke. om jag bäddar den för att den ska se fin ut lägger jag på ett överkast, en filt och mina två dammsugarkuddar.

Vad är ditt bästa sova gott-tips?
att sluta tro att man måste sova åtta timmar. sover så mycket bättre sen jag släppte denna tanke. vill helst ha ett svalt rum med ett tjockt tungt täcke.

Hur sover du egentligen?
kvalitetsmässigt: bra! när jag väl somnat. har insomningssvårigheter i perioder men just nu är det en bra period. vaknar nästan alltid en stund på natten, men somnar alltid om utan svårigheter. har noll ångest kring detta.
sängställningsmässigt: två varianter, antingen spikrak på rygg, men armarna längs sidorna och täcket uppdraget precis över läpparna men inte så att de nuddar näsan. annars sover jag på sidan, med en armen under kudden och den andra insnodd i täcket som på så sätt sveper täcket upp över örat och över kinden. återigen; mycket viktigt att täcket inte nuddar näsan. på sommaren/ när det är varmt sover jag alltid med ena foten utanför täcket.

Vad har du på dig när du sover?
prioriterar varmt täcke framför sovplagg, blir för varm annars. men när jag ska va anständig så har jag små shorts och en liten kortärmad skjorta.

Hur är din sovfrisyr?
om det är nytvättat sover jag med det fuktiga håret utslaget och får på så sätt perfekt fall. annars har jag det i en tofs. om jag har haft fläta på dagen sover jag med den.

Vad har du för säng?
en ikeamadrass i en stomme från mio med ordentliga sängstolpar..

Vad gör du mitt i natten?
vaknar en stund, kollar kanske på klockan, går och kissar om jag inte kan somna om dirket, somnar om.

Hur gör du för att få ett mysigt sovrum?
har inget sovrum. det är en brist.

Vad är det konstigaste stället du har sovit på?
har så oerhört svårt att sova på andra ställen än i min egen säng. en gång när jag hade feber och hade varit vaken en hel natt och hånglat och sen gick på bio så somnade jag på bion.

Inga kommentarer: