söndag, juli 28, 2013

matblogg 24.

en till sallad från broschyren i förra inlägget. även denna utan dressing, eftersom creme fraiche-samken gourmet&ingefära inte fanns att uppbringa på någon av de tre mataffärer jag besökte endast letandes efter denna.

vecka 24: naudelsallad med chili och spenat.

















100g glasnudlar
½ tsk salt
1 msk flytande honung
rivet skal + saft från 1 lime
2 msk rostade sesamfrön
2 salladslökar
½ urkärnad chili (vilket vi vid det här laget vet betyder chili flakes efter behag för min del)
½ gurka
½ lite baby spenat
½ kruka hackad koriander

koka nudlarna. kyl dem i kallt vatten och blanda med salt, honung, lime, chili och sesamfrö. skiva salladslök tunnt. hyvla gurkan på längden. blanda.
som synes har jag lagt till havets strössel - räkor - i denna anrättning. passade bra då jag skulle äta den som picknick framför parkteaterns kåldolmar och kalsipper. tyvärr regnade det så jag fick äta den på vardagsrumsgolvet hos sofia och jonas istället.

Inga kommentarer: