tisdag, juli 16, 2013

matblogg 19.

från ungefär maj till september vill jag bara äta sallad. allra helst bönsalladen som ingår i inlägget jag strax kommer länka till, lätt min vanligaste mat i livet. men nu är ju 2013 året då fantasi och variation skapar glädje vid varje mål, så jag lagade en helt annan sallad i det länkade inlägget!

vecka 19: fransk potatissallad med chili och rädisor

















3 kg potatis
1,5 dl vitvinsvinäger
1,5 dl olivolja
5 st vitlöksklyftor
5 msk dijonsenap
vitpeppar
salt
2 dl persilja
2 dl gräslök
5 röda chilis, finhackade
några buntar rädisor
(orginalreceptet är för 20 pers på buffe, jag gjorde en tredjedel  av dressingreceptet men ganska mycket mindre potatis än en tredje del.  då blev det mycket dressing i förhållande till potatis. det blev gott.)

koka potatisen och låt den svalna. dela den i större bitar. blanda samman dressingen (utom vinäger och gräslök) häll ut potatisen på en plåt och häll över lite av dressingen, blanda runt och griljera i 225 grader tills de fått fin färg. låt svalna. skiva rädisorna tunt och blanda med potatisen. gör klart och slå dressingen över potatisen och vänd runt.

som synes åt jag detta med primörfavoriten sparris som kokats lite snabbt och sedan strösslats med peppar, salt, påsparmesan och vuxenketchup. åt även en korv till men den var för oaptitlig för att få vara med på bild.

Inga kommentarer: