onsdag, juli 10, 2013

matblogg 15.

ni vet när en blogg man läser helt plötsligt startar en matfilial?

vecka 15: bräserad morotspasta med timjan, rödbetor & getost

















ingredienser 2 portioner
4 stora morötter (dvs 2 per person)
8 små rödbetor
1/2 getostrulle
2 små gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 matsked honung
2 dl vitt vin
olivolja
socker
timjan, salt, peppar

sätt ugnen på 200 grader. skölj rödbetorna (behöver inte skalas) och dela i klyftor, lägg dem på en bit folie och ringla över lite olivolja + en nypa salt. slå in som ett foliepaket och sätt in i ugnen i 1 timme. känn efter med en gaffel efter 45 min om de är mjuka rakt igenom =klara.
skölj och skiva morötterna på längden med en osthyvel. skala och skiva löken. lägg allt i en stekpanna på medelhög värme med olivolja. rör om och tillsätt timjan och salt. det ska inte ta färg utan bara bli mjukt och karamelliserat så dra ner värmen om det blir för hett och dra pannan ifrån från plattan tills värmen gått ner. efter ca 10 min, tillsätts 2 dl vitt vin och låta det puttra ihop med en aning socker. det ska bli mjukt och dofta gott med lite vätska kvar i botten av stekpannan.
när rödbetorna är klara öppnar du foliepaketet och lägger i några skivor getost + en matsked honung. låt foliepaketet vara öppet och sätt in det i ugnen igen i ca 5 minuter eller tills osten smält.

hade tänkt bjuda min bästis på denna maten, men så var hon preggo och fick inte äta lågpastöriserad ost eller vad det nu är som är fel med getost. STACKARS MIN BÄSTIS. så. pass. god. mat. den här morotspastan var amazing. och getost hjärtar rödbeta, det vet ju alla. och DET VAR VIN I RECEPTET OCH I DEN FÄRDIGA RÄTTEN PÅ MIN TALLRIK.  spännande va? vilken milstolpe i mitt liv, började laga mat med vin i. och tyckte det var gott. 

Inga kommentarer: