torsdag, juli 04, 2013

matblogg 13.

ja, ibland fotar jag min mat i fönstret tillsammans med mitt påskpynt, levmerä!

vecka 13: jordärtskockssoppa


















ca 500 gram jordärtskockor
1 stor gul lök
ca 5 dl vatten
grönsaksbuljong motsvarande två träningar
1-2 dl vitt vin
1,5 dl matlagningsgrädde
smör
vitpeppar
salt
rosépeppar
finhackad persilja
vit tryffelolja

skala och hacka löken. skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. fräs löken i smör i en kastrull. tillsätt jordärtskockor, vin, vatten och buljong. låt koka under lock cirka 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. mixa soppan slät. tillsätt grädden. värm och smaksätt med nymalen vitpeppar. toppa vid servering med persilja, mortlad rosépeppar samt tryffelolja.

alltså, detta lilla årsprojekt tar mig till oanade platser i specerihyllan! lilla tryffeloljan, aldrig trodde jag väl att jag skulle införskaffa dig. tror egentligen att det är med tryffelolja som med typ ättiksprit, dvs det behövs extremt lite, men om man nu har en ny spännande olja så vill man ju kanske använda den till fullo så jag ringlade över som en annan kolasås. man kan säga att den viss smak blev lite väl dominant. när denna mat lagades så hade jag ännu inte vänt mig till matlagningsvinet (stay tuned, det kommer om cirka tre matbloggar!) så jag bytte vin mot vatten. man kan det.

Inga kommentarer: