måndag, februari 14, 2011

Day 28 – Something that you miss

jag saknar mina tisdagskvällar.
dom som började med att jag tog bussen 17.14 från centrum, kom till biblioteket tjugo i sex, hittade en undansmusslad banan från mamma och gick till pentryt och kokade en kopp te, stal en mjölkskvätt och fann biblioteksbästisen nedsjunken i svd kultur. tio i kom bibliotekarsonen ut ur hissen, stegade fram till kaffeautomaten och märket inte oss. några minuter i gick vi i samlad tropp till disken, möttes oftast av vår fantastiska chef som höll en kort monolog om dagens verdermödor kring universitetet och dess studenter. en sen jobbade vi tillsammans i tre timmar, plockade böcker, scannade artiklar, fixade kopiatorer och förklarade hylluppställningar. eller dessa arbetsuppgifter ägnade vi kanske max en halvtimme. resten av tiden satt vi där tillsammans och småpratade om ytterst viktiga saker, nördade in oss och lärde känna varandra och hade det fint tillsammans på ett väldigt otvunget och oansträngade sätt.
sen stängde vi ner, om jag hade tur tog det så långtid att de missade tuben som gick 12 över, då väntade de ut med mig tills min buss kom 21.21.
då åkte jag hem, vansinnesfärderna med 540, alltid var det nått. stå still i fem minuter i råsta, fastän man var nästan nästan hemma. komma till hallonbergsplan, kika upp mot andra våningen och se om det var tänt eller släckt eller neddraget och då kunna räkna ut om det skulle bli tesittning med hanna. det blev det oftast. då gick vi aldrig och la oss så där tidigt som vi hade tänkt oss. väldigt otvunget och oansträngt.
oj vad jag saknar dom, min otvungna tisdagar.

Inga kommentarer: