torsdag, februari 03, 2011

Day 17 – Your favorite memory

igår pratade sandra och jag om det faktum att jag äger förvånande lite böcker. (hon äger å andra sidan väldigt mycket böcker. det blir liksom tydligt vem av oss som jobbat i bokhandel och lätt kunnat köpa de böcker hon velat läsa, och vem som jobbat på bibliotek och lätt kunnat låna de böcker hon velat läsa.)
det beror mest på att min mamma är bibliotekarie och att vi regelbundet gick till biblioteket. för det låg ett litet bibliotek i segeltorp när jag var liten. som hade öppet alla dagar i veckan. men jag tror att vi mest var där på fredagar. det låg under vårdcentraler och hade dörrar med orangemålad ram som gled isär när man närmade sig. semsam öppna dig osv. jag minns prick hur det luktade. ungefär som det brukar lukta på bibliotek, torrt och lite varmt. gammalt papper. det var på den tiden som bibliotek skulle vara lite murriga, en plats att sjunka in i, inneslutas av. på barnavdelningen stod böckerna i backar med bokstäver efter elsa beskows, nej kanske ottilia adelborgs illustrationer. det fanns två äckliga blåa sofffor att sitta i, brevid en gigantisk alfons ågberg som var hemsk luggsliten. man fick låna så många böcker man ville. jag lånade mest blomsterfesten i täppan och en om ett barn som hette emilia. sen gick man till ylva som satt i disken. ylva hade kulturtantsglasögon och eyeliner och röttläppstift och blekt lugg och lila scarfer. hon visste vad jag hette och pratade alltid mycket långsamt. sen gick jag och mamma hem och satte oss i höret i soffan i vardagsrummet och läste och läste och sjöng sånger och så pratade jag med den som låg inne i magen och som alla trodde skulle bli en annika.

biblioteket finns inte längre kvar. det flyttade ihop med skolbiblioteket och fick kortare och kortare öppettider och för några år sen såg biblioteksbästisen att de sökte en bibliotekarie dit som kanske skulle hålla öppet två timmar i vecka eller nått. men när jag var och röstade i de nya skollokalerna med rundande hörn och spexiga utformningar så såg jag att de fått en alldeles nytt bibliotek. som verkade ha öppet flera dagar i veckan.

Inga kommentarer: