tisdag, februari 05, 2008

genusbarnet

och igår var jag på genusdagiset och imorgon ska jag till genusdagiset och ikväll får jag tackvare att jag är genusintresserad lärarstudent som jobbar på bibblan gå på hallongrottan och föreläsning om vilda förlag och hur man bygger en icke normativ värdegrund med barnböcker.
jag hustlar, nästlar mig in, nätverkar.
och idag läser jag och förebreder mig för veckans seminarium om läsutveckling och det är intressant med helordmetoder kontra fonem och morfem och bokstäver och böckerna är så nya men ibland står det så konstiga saker och hur ska jag förena detta med ett konstruktionistiskt genusperspektiv och jag blir så arg när det står att män ska läsa in böcker på talband, så provocerad, fastän jag tycker det är bra, men hur man man avhandla det så enkelt. och det funkar åt andra hållet också, nån genusstudnet hade skrivit buppsats om genusdagisets workshoparbete och kritiserade den kompensatoriska pedagogiken med nån form av queeransats och menade att man upprätthöll den bipolära könsuppdelningen och jag blir så arg, jag blir så provocerad för jaja, det är säkert rätt som the artist formarly known as patriarkatflatan sa att det finns typ sju kön om man räknar och visst det blir problematiskt men hur ska man göra då? vad ska man göra istället? jag tror inte på medvetenhet, inte enbart, för vilket barn som är låst till att leva upp till förväntningarna utfrån det bioligiska kön som omgivningen anser att det har blir hjälpt av att jag tänker "det finns sju kön åh jag är så medveten".
fast kanske är jag bara lockad av det handfasta och konkreat i det kompensatoriska. det är så svårt. och jag vet inte vem jag ska prata om det med.

Inga kommentarer: