söndag, oktober 06, 2013

matblogg 40.

vänta nu, är det vecka 40 och jag lägger upp matblogg vecka 40? är det detta som är att vara i fas? ja det är det!
en mat som sofia bjöd på för nått år sen som jag nu googlade upp efter som jag har ett ton blomkål ungefär.

vecka 40: blomkålssoppa med räkor

















1 blomkålshuvud, (ca 800 g)
1 stor gul lök
1 msk olivolja
1 hönsbuljongtärning
9 dl vatten
1,5 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald

250 g räkor, skalade
1 msk olivolja
0,5 dl persilja, strimlad

ansa och bryt blomkålen i buketter. skala och hacka löken. fräs löken i olja i en gryta ca 3 min. tillsätt blomkålsbuketterna, smula ner buljongtärningen och fräs under omrörning ca 3 min. tillsätt vattnet och koka blomkålen mjuk under lock, ca 15 min. mixa soppan slät med mixerstav. späd med grädden. smaka av med salt och peppar.
blanda räkor, olivolja och persilja. fördela soppan i skålar. toppa med räkorna.

det stod i receptet att man skulle servera med bröd. det gjorde jag inte. nu är jag hungrig.

Inga kommentarer: