söndag, oktober 06, 2013

matblogg 37

coops matfoldrar är mina bästa middagstipsvänner!

vecka 37: svarta bönbollar med koriander och mandel

















tomatsås:
2 vitlöksklyftor
2 torkade eller färksa piri piri
0,5 dl olivolja
1 strimlad gul lök
500 hela eller krossade tomater, 1 burk
1 msk strösocker
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar

bönbullar:
800 g sköljda svarta bönor, 2 burkar
1 finhackad röd paprika
0,5 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl hackad färsk koriander
1 tsk kajennpeppar
1 tsk salt
2 ägg
3 dl mandelmjöl
 olja till stekning

stek vitlök och chili i olivolja ca 5 min tills oljan tagit smak och färg. plocka upp chilifrukterna och den ena vitlöksklyftan. stek gul lök i samma olja ca 5 min, tills den mjuknat. tillsätt tomater, socker, salt och peppar. koka på svag värme under lock ca 15 min. mixa med en stavmixer efter behag.
mosa bönorna med en ballongvisp i en bunke. tillsätt paprika, lök, vitlök, koriander, kajennpeppar och salt. rör ihop ägg och mandelmjöl i en annan skål och vänd ner det i bönblandningen. blanda ordentligt och forma ca 20 stora bullar.hetta upp en stekpanna med olja och stek bullarna på medelvärme 7–8 min.

alltså, det är så himla svårt att göra "matbullar", det enda som går är köttbullar. de har blev nånsort böntrekanter. men gott. om än lite lite koriander kanske. man kan alltid ha mer koriander. även om man har haft i en hel kruka.

Inga kommentarer: