torsdag, augusti 22, 2013

matblogg 31.

en paj från dn söndag, som jag tänkte göra men glömde bort och sen blev påmind om via en mamablogg som jag råkade besöka. det råkade även finnas två öppnade olivburkar i hushållet där jag befann mig, så jag gjorde egen tapernade. det var superlätt när man väl listat ut hur matmästern funkade. men man kan köpa på burk, det gör dom i receptet.


vecka 31: tomattarte

















125 g kylskåpskallt smör
4 dl vetemjöl
1 dl riven parmesan
1 tsk salt 
1 dl ljummet vatten

1 burk tapenade 
olivolja
två skivade gula lökar
2 dl riven parmesan
3 tunnt skivade vitlöksklyftor
5-7 skivade tomater
färsk timjan
salt&peppar

blanda mjöl, salt och parmesan. skär smöret i kuber och arbeta ihop en deg. tillsätt vattnet och knåda till en boll. låt vila kallt en stund. klä en smord pajform med degen. förgrädda på 175 grader i 15 min. bred tapenade på botten när den svalnat. mjukstek löken utan att den tar färg, fördela ovan på tapenaden. strö över vitlök och riven ost. lägg tomatskivorna omlott, strunta i ändarna. stör över timjan, salt och peppar. grädda i en timme, tills tomaterna börjar "smälta". ät ljummen.

genipaj! det är alltså OST I PAJSKALET! och i fyllningen. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. och sommartomater + lök är ju livet. och så var den snygg också. det är ju topp1 viktigaste när man lagar nått man bjuder andra på tycker jag. 

Inga kommentarer: