måndag, augusti 19, 2013

matblogg 29.

på godbarnets förskola så turas föräldrarna om att laga soppa. fick vara med när sofia testkörde den här, och den var svingod, så jag försökte googla upp receptet. hittade inte exakt den som sofia gjorde, för den var det pesto i, men det var ju bara att ösa i det också.

vecka 29: chorizosoppa

















1 gul hackad lök
1 morot i tärningar
1 msk olivolja
1 burk tomatsås med basilika
10 dl vatten
grönsaksbuljongtärning
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
2 dl risoni
1 röd paprika i småtärningar
5 cm strimlad purjolök
2 chirozokorvar i bitar
salt svartpeppar

fräs lök och morot i olja. häll över tomatsås och vatten. tillsätt buljongtärningen, tomatpuré och socker. småkoka i ca 10 min. häll i pastan och koka enligt anvisning på paketet. tillsätt purjo, paprika och korvbitar. tillsätt ev mer vatten. blanda och smaka av med salt och peppar.

och jag hade som sagt i pesto. efter behag. inte jordens mest aptitliga bild, men det är för att jag var vrålhungring och åt istället för att fota. detta är min andra portion.

Inga kommentarer: