tisdag, maj 14, 2013

matblogg 4.

en av dom saker som gör sofia till den fantastiska person som hon är, är att hon tycker att det är precis lika kul som jag med temamatlagning.
så, en lördagskväll i januari festade vi loss med tema: svamp!
vi gjorde förrätt, varmrätt och efterrätt, jorå. parmesanfyllda portabellosvampar, kantarellasagne och kantarellglass! eller vaniljglass med kantarellknäck, snarare. jag stog för förrätten, recept från onekligen min ständiga källa till matinspiration!

vecka 4: parmesanfyllda portabellosvampar





















Till 2 personer behöver du:
4 portabellosvampar
100 gram smör
1 1/2 dl riven parmesan
1 vitlöksklyftor
peppar

Så här gör du:
1. Ta loss foten från svampen och skrapa loss de bruna skivorna/lamellerna/vad det nu heter, så att bara själva svamphatten blir kvar.
2. Lägg svamphattarna i en ugnsfast form, med undersidan (där foten nyss satt) uppåt, så att de blir som små skålar.
3. Rör ihop rumsvarmt smör, riven parmesan, riven/pressad vitlök och peppar till en kletig massa.
4. Fyll "svampskålarna" med den kletiga massan.
5. Gratinera i 225 graders ugnsvärme tills fyllningen fått fin färg.

det låter ju så genialt på pappret, men tyvärr så får sofia kväljningar när hon tänker tillbaka på den här middagen. det var väl inte matens fel helt och hållet, även om fettfesten gjorde sitt till illamåendet, mest var hon helt nypreggo. jag å min sida var förkyld för andra veckan i rad och hade helt tappat smaksinnet och kände därför inte ens att knäcken smakade kantarell. jaja, vad är väl en svampfest på slottet...

1 kommentar:

Sofia sa...

Alltså dom där bilderna får mig fortfarande att må illa. Graviditeten har för evigt förstört kantarellasagne för mig tror jag! :(