söndag, maj 12, 2013

matblogg 1.

2013 är året då jag, inspirerad av sofia, ska laga en ny maträtt varje vecka. eftersom jag bara lagar mat ungefär en gång i veckan, man man säga att jag BARA lagar nya maträtter år 2013. sofia föreslog att jag skulle dokumentera maträtterna också. hurra sa jag, nu blir det matblogg! nu börjar vi!

vecka 1: saffransrisotto med kronärtskockshjärtan


















recept smsat av klara, det är på ett ungefär:
"aivoriris (felstavat men heter liknade)
buljong
kronärtskockshjärtan
saffran
salt
peppar
vatten
vitt vin
parmesan
körsbärstomater att ha brevid

ha ris och vin i kastrull, låt koka in, häll sen på vatten och buljong och låt kocka in. häll sen i resten!"

jag sket i aivoririset och vinet, pga hade annat ris och det fanns ej matlagningsvin i affärn. och gillar ej vin. blev skitgott ändå, tyckte sofia också. sa hon.

bonusfakta: klara bjöd sin tjej på denna mat på deras första dejt och nu, fem månader senare har de flyttat ihop. hon hade iochförsig vin i som man skulle.

EDIT: nu berättade klara dessutom att de äter den här maten som fir den 28 varje månad!!!

2 kommentarer:

Klara sa...

hihihi och vi kommer alltid att äta risotto den 28e! som fir!

lucy sa...

ni har så mycket bra fir för er!