söndag, maj 12, 2013

matblogg 2.

den här maträtten hade tydligen nån sorts buzz på typ finska bloggar i vintras, jag hittade den här.

vecka 2: avocadopasta



















Koka spaghetti för tre-fyra personer i JÄTTEsalt vatten.

Medan pastan kokar: lägg en halv deciliter olivolja, två urgröpta mogna avokados, en deciliter riven parmesan, en deciliter riven pecorino, en halv hackad chilifrukt, en pressad lime, två hackade vitlöksklyftor, en näve grovhackad basilika, en näve grovhackad persilja, peppar och salt i en bunke och gegga ihop.

När pastan (nästan) kokat klart: häll spaghettin + en deciliter av pastavattnet i bunken med röran och vispa runt med en slev.

alltså om man som jag ALDRIG saltar pastavatten(eller nått annat för den delen) så har man ju liksom ingen referenspunkt till hur mycket JÄTTEsalt vatten är. och man kan då också vara lite känslig för salt. så andra gången jag lagade den här maten så tog jag det lite lugnar med saltet. och då blev det godare. jag tycker också det är svårt att dosera färsk chili, så jag använder alltid chiliflakes istället, går precis lika bra.

Inga kommentarer: