måndag, maj 13, 2013

matblogg 3.

det här receptet kommer från en sån här trevlig matlagningsbroschyr från coop ni vet, mamma stack den i handen på mig nån gång i vintras.

vecka 3: böngryta provencale



















1 msk olivolja
150 g fintärnad rotselleri (2dl)
500 g tärnad potatis
2 gula lökar i klyftor
2 pressade vitlöksklyftor
2 dl vitt vin eller matlagningsvin
5 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk hackad färsk timjan
2 dl crème fraiche
0,5 tsk salt
0,25 tsk kajennpeppar
800 g blandade bönor, 2 burkar
0,5 liten citron

topping:
klyftade cocktailtomater
plockade timjanblad

hetta upp en gryta med olja. stek rotselleri, potatis, lök och vitlök utan att de får färg i cirka 2 minuter. slå på vin, vatten och buljongtärningar. koka under lock i 20 minuter. lägg ner timjan, crème fraiche och smaka av med salt och kajennpeppar. rör om och vänd försiktigt ner sköljda och avrunna bönor när grytan blivit riktigt varm. smaka av med citronsaft och toppa grytan med tomater och lite timjan.

i vanlig ordning sket jag i vinet, och i vanlig ordning var det ingen (tror sofia och hanna) som tyckte att det blev äckligt för det. i orginalreceptet var det krutonger också i toppingen, det sket jag i. (dom säger att jag skiter i allt men det skiter jag i.) ok god mat, mycket godare än jag trodde. mycket bra vintermat, tror att det var ett tema i broschyren.

Inga kommentarer: