torsdag, september 13, 2018

valu.

Vad var det första partiet du röstade på?
har röstat på feministiskt initiativ alla gånger jag röstat.

Vilket år var det som du fick rösta för första gången?
2006. var beyond bitter valrörlsen 2002 när jag var sjutton och v leddes av gudrun och jag var som mest engagerad i ung vänster.

Hade ni skolval och var röstade du på där?
då röstatade jag på vänstern pga fi fanns ej.

Har du nån gång glömt att rösta?
absolut inte! sket dock i att rösta i det första euparlamentsvalet som jag fick rösta i pga tror typ att jag "inte ville legitimera eu genom att rösta". känner egentligen fortfarande så men röstar ändå.

Hur röstar dina föräldrar?
min pappa vägrar säga vad han röstar på men har alltid röstat på samma parti. alltså jag är tusen procent säker på att han röstar på sossarna men detta går varken att bekräfta eller dementera pga valhemligheten. mamma växlar mellan sossarna, fi och v.

Är du sån som tar alla valsedlarna utanför röstlokalen för att inte avslöja vad du röstar på eller bryr du dig inte?
haha NEJ. jag tar snarare demonstrativt endast en sorts valsedlar.

Klär du upp dig lite på valdagen?
hade basker i söndags pga hade bestämt det med s:t. det var dock alldeles för varmt men vallöften är vallöften.

Äter du nåt speciellt på valdagen och isf vad?
nej tyvärr. undrar vad det skulle vara.

Skulle du kunna vara vän med någon som hade diametralt olika politiska åsikter som dig själv (t ex om du är liberal och den är kommunist?), varför/varflr inte?
det går jättebra men då undviker jag att prata politik. *ler konflikträdd*

Är det valdagen som gäller för dig, eller är det lika najs att förtidsrösta?
det är absolut valdagen som gäller! blir typ sur på folk som förtidsröstar.

Frågar du valförrättarna något eller snackar du lite väder när du röstar, eller ger du bara kuverten till dem?
väder? nej du! det är chop chop som gäller. dock ler jag mycket.

Röstkortet- nåt som försvinner av en olycka i papperssorteringen eller sätts upp med kylskåpsmagnet på kylskåpet?
kylskåpet!

Det bästa vallokalen enligt dej är...?
tycker det ska vara stark kommualstämning. så som det är när man röstar i nån mellanstadieskolas gympasal.

Följer du rösträknings-tjohejset på tv?
brukar göra det men i år valde jag verklighetsflykt istället.

Inga kommentarer: