söndag, november 17, 2013

har man kul får man skylla sig själv.

i fredags anordnade jag och biblioteksbästisen belgisk afton åt bibliotekarsonen. egentligen var det vår bröllipresent till honom och hans fru, men hon hade blivit dubbelbokad på annan ort.


iallafall gick jag all in med dekorationer i form av flaggan + örloggsflaggan, pyntade dörren, gjorde flaggspel, servettringar, småflaggor att trycka ner i saker mm mm. jag gjorde också en efterrätt som var belgisk på så sätt att den innehöll choklad. annars var den en pannacotta och dödsgod. biblioteksbästisen gjorde sitt paradnummer tillika upprinnelsen till den belgiska aftonen, moules frites. vi hade ett mycket prövande ögonblick som krävde både precision och teamwork när vi skulle göra aiolin utan att få den att skära sig, men det gick bra och tack vare det är vi fortfarande vänner. vi åt brysselkål också. (men varken våfflor eller brysselkex.) sen lyssnade vi på belgisk musik, vilket visade sig vara en del synt, en del eurodisco och en hel del nationalskald tillika proffsvisslare/joddlare, som även var slående lik bibliotekarsonen på wikisida. vi hade också tänkt göra ett belgienquiz, men kom på att eftersom det bara skulle vara en deltagare skulle det mer ha formen av ett oförberett prov, så vi avstod. inte blev det nått eurollspel heller, för det visste inte de två andra ens vad det var för något. typiskt naturare. men vi kollade lite i kartböcker från förre sekelskiftet iallafall, och droppade alla fakta vi kunde om belgien. 

igår gjorde jag en tårta och satte på mig matchande örhängen och firade kulmen på emmas födelsedagsvecka. hamnade bra i pizzakön när jag kom och fick lemonad också.  efter mycket tveksam "lottning" av lagen vann fölsibarnets lag födelsedagsquizet, och tur var väl det annars hade det nog slutat illa. sen dansade vi lätt på tå till väldigt väldigt låg musik. 

idag gjorde jag en asbra playlist med powerballader och punk och tog på mig kepsen och promenerade till liljeholmen. köpte sista delen i engelsforstriologin och butternut squash. nu ska har streckläsas och ätas soppa! 

Inga kommentarer: