abstraktioner
i klassisk fröbelpedagogisk anda pratar vi så klart också en hel massa om årstider och månader. och det är, precis som andra tidsbegrepp, abstrakta saker. vi hänger upp det på vad som händer, att de fyller år i olika månader, först var det februari och då fyllde m år och nu är det mars och gå fyller g och b år och sen kommer april och då fyller a och l och l år. och hur de känns, att det är varmt om våren, att man kan ha sandaler och cykla. när vintern är slut. att när l fyller år, då är det april, och då är det vår.
i veckan, när det började bli varmare, så började vi säga att våren kommer nu. l tittade lite stressat på mig och sa att nu får vi skynda oss och cykla iväg till april. till hennes födelsedag.
och när det blåste som värst i fredags, och ven och tjöt så blev b lite rädd. min kollega k sa att det inte var nån fara, det är bara så här när våren kommer.
lite senare kom b springandes och lekskrikandes med sina kompisar. hjälp skrek de. hjälp, hjälp våren kommer! akta er!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar