lördag, maj 31, 2008

sjung om studentens lyckliga dar

igår tog min lilla lillebror studenten. det, och kanske framförallt förberedelserna inför det, ställde många saker på sin spets. sin skitjobbiga sylvassa spets. det blev väldigt lyckat, tillslut, fint och bra på många sätt, men vägen dit, jag undrar om den var värd det. och mary sa att det som var bra, som det alltid brukar vara när det är så här, är att det iallafall inte märks utåt. och när hon sa det så nickade jag lättat men nu börjar jag undra över varför det var en så lättnand och om det kanske inte är det som är det värsta av allt, att man håller skenet uppe och pliktskyldigt spelar för gallerierna trots de vassa spetsarna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ett stort fan av det här med att hålla god min. Jag skulle bli värsta bra överklassdamen. Typ karln har stuckit och äldsta dottern knarkar och lillebror knackar bög efter skolan men fasaden är fin i alla fall!

emma sa...

jag ska ge dig alla detaljer! ska vi ses i veckan?

Anonym sa...

Studentsången, eg. Marsch, är en sång med text av Herman Sätherberg och musik av Prins Gustaf. Sången skrevs ursprungligen för manskör och tillägnades Allmänna Sången som sjöng den för första gången på sin vårkonsert 1852. Oftast används endast första versen.

Sången sjungs framför allt vid "studenten". Den första textraden felciteras ofta som "Sjung om studentens lyckliga dag", "Sjungom studentens lyckliga dar" eller med båda dessa fel.