söndag, juni 03, 2018

kanske är det bara värmen flyter ut och stelnar till.

var det peak varmt idag eller? kanske bara kändes så för att jag tog mig över lidingöbron när solen stod som högst. och sen trängdes och köade med alla som gillar högkultur som är lättillgänglig på millesgården. gillade hokusaiutställningen så mycket. man vet ju bara om vågen va. den med stort v. hade ej koll på att den ingick i en svit om 46 träsnitt föreställandes fujiberget i från olika platser. en så fin idé förövrigt. hade inte ens noterat det berget på våg-snittet. också många roliga detaljer på snitten. alltså roliga i som att man fnissade. comedy. tex en flicka vid en vattendriven kvarn som hade en sköldpadda i koppel. och en vy med tallar och berget och så en helt oproportionerlig person som sopade bort barr under tallarna. hade hoppats på lite mer tolkningar av vågen. min favorit är denna. hade också hoppats på bättre merch. tror att det var slutsålt. men köpte mig en gympapåse.
tillbaka till vädret. värmen. hettan. det här lilla åskvädret som kom, vad ickeförlösande det var. det blev typ värre? värmen blev fuktig, inte knastertorr. mer tryckande. klaffsig.
det känns som att det kommer skrivas så många romaner som utspelar sig under den här värmeböljan. hettan är en bra inspiration. värme och tristess och slöhet och nån sorts spirande kärlekshistoria. jag kan läsa dem bara jag blundar. kanske är det jag som ska skriva?

Inga kommentarer: