tisdag, april 05, 2016

bibliotekardotterns mamma.

om två dagar går min mamma i pension. hon började nedräkningen för över ett år sen. eller, år innan dess. jag har alltid vetat att min mamma längtat till, eller iallafall sett framemot sin pension. (tillskillnad från pappa som gick i pension tre gånger innan det tog skruv.)
idag har hon blivit avtackad på sitt jobb. hållit tal. blivit avfirad av hundra personer som kommer sakna henne. eller redan gör det för en massa som redan blitt panchisar var där också. hon verkar ha varit nervös och förväntansfull inför idag. hon pratade om det som att en det var skönt att det var över nu, hon gillar inte ståhej så mycket, att va i centum på det sättet, men hon var lite skrytig när hon pratade om alla som kommit och allt bubbel och alla blommor och alla presenter.

en av de bästa grejerna jag vet är att få en inblick i folks jobb. se dom in action. man har ju ingen aning om hur folk funkar på sina jobb, hur dom är med kollegor och ansvar och uppgifter. men ibland får man se, och om man då får se att dom är bra på sitt jobb, det är så fint. eftersom jag också jobbade på biblioteket förut hände det ibland att vi överlappade varandra, mamma och jag. och det var verkligen så givande att se henne göra sitt jobb, som hon är så himla himla bra på. och att få höra folk som leende ahh;ade när de fattade att hon va min mamma.
även om hon verkligen velat gå i pension ett bra tag nu, så har hon alltid gillat sitt jobb och många av hennes närmsta vänner är hennes kollegor. hon fick sin guldklocka för länge sen. jag tror verkligen att hon haft det bra. och att hon har varit en stor tillgång. det är väldigt fint att tänka på.

Inga kommentarer: