tisdag, juni 04, 2013

matblogg 9.

min första tanke när jag tittar på den här bilden: vad är det här för mat ens? nu har jag googlat och backtrackat lite och kommit på att det är den här maten. (som kanske betyder nått med hora eller nått med en. man kan ju tyvärr inte italienska, men man kommer ju ihåg svärorden från den närbesläktade franskan så risken lutar väl åt att det betyder nått med det första...)

vecka 9: vegetarisk pasta puttanesca.



















400 g hela tomater på burk
100 g urkärnade svarta oliver
3 msk kapris
0,5 dl olivolja
1 urkärnad, tunt skivad chili
3 finhackade vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 krm svartpeppar
1 krm salt

skär tomaterna i stora bitar, hacka oliver och kapris. hetta upp olja i en kastrull. fräs chili och vitlök under omrörning. tillsätt tomaterna och tomatpuré. låt koka ihop cirka 10 minuter på svag värme. rör ner kapris och oliver. smaka av med peppar och eventuellt salt.

eftersom jag är en lyxlirare tog jag urkärnade kalamataoliver istället för sånna som färgats med svart karamellfärg. alltså den här bilden ser så himla osmaklig ut. måste bli bättre på att finhacka persilja samt att inte blanda mat i den skål det ska serveras/fotas i.

Inga kommentarer: