onsdag, juni 26, 2013

matblogg 12.

gud, detta backtrackande... var tvungen att byta till min gamla datta och gå igenom all sökhistorik för att hitta orginalreceptet, men det var det värt. denna maten, älskrn!

vecka 12: dosas med curryfyllning

















gör först vanliga pannkakor enligt vanligt recept (tips! om man är dålig på att steka pannkakor kan man leja bort denna syssla till nån)

1 gul lök
2 vitlökar
1 purjolök
chili flakes
färsk ingefära efter smak
tomatpure
curry
vatten
1 burk kokosmjölk
2  tärnade potatisar
1 burk kikärtor
frysta ärtor
salt
peppar
socker
bockhornsklöver

sesamfrön
koriander

stek gul lök, vitlök, purjolök, röd chili och färsk ingefära i olja och en klick smör tills löken fått färg. tillsätt tomatpuré och curry och låt steka ytterligare några minuter. häll på vatten, kokosmjölk, salt, peppar, socker, bockhornsklöver, tärnad potatis, frysta gröna ärtor och kikärtor och låt allt småputtra någon timme. det ska vara lite grytkonsistens på röran, inte för rinnig men ändå "vätskig".
torrosta sesamfrön. fyll pannkakorna med röran, rulla ihop dem och strössla sesamfrön och koriander över.

alla mängdangivelser är på ett ungefär, originalreceptet innehöll inga mått och de som står här är fritt nedtecknade ur minnet från mars. fick också googla bockhorsklöver när jag inte hittade det på mitt cooop, och hittade mest ett inlägg från santamaria där de bedyrade att deras bockhornsklöver minsann INTE VAR DET MINSTA FARLIG ALLS FAKTISKT!! inte så särskilt betryggande, men efter som jag lever på kanten och gillar vardagsedge så köpte jag den mystiska förpackningen som jag tillslut hittade på livsnjutarkvantum. blev skitgott med den kryddan! och jag lever än.

Inga kommentarer: