tisdag, maj 24, 2011

JUDITH-DAY 2011

i maj 2005 utropade jag och hanna judith-day. då kom fantastiska judith halberstam som skrivit vår snyggaste bok på hela a-kursen till en liten sal i a-huset. det var stort.
idag är det återigen judith-day i maj, för idag kom judith butler till en fullsatt börssal. JUDITH BULTER I TELL YOU! det är ju helt sjuk stort.
innan var jag så peppad och nervös. min roll i det hela, i egenskap av publik, bestod ju mest av att sitta still och hålla käften. det kändes som övermäktiga krav. kunde plötsligt relatera till att vara ett superfan, jag var totalt starstruk och kände att de reaktioner som låg närmast till hands var att skrika, fnissa och svimma. som ett annant bsb-fan.
var också urnervös för att jag inte skulle fatta ett smack. när läste jag en teoretiskt text senast? på engelska? i filosofi? men jag kom liksom in i det. jag fattade! jag formulerade frågor i mitt huvud som sen ställdes av en annan person. och fick betryggande svar. åh. älskar också när man får marinera sin hjärna i nån annans smartness. (eller som vi pedagoger brukar säga; när man får vara i sin proximala utvecklings zon. ) och när man får vara i miljöer med anor. föreläsningar får liksom lite extra tyngd när de äger rum under kristallkronor.

Inga kommentarer: