onsdag, maj 04, 2011

en hemskt anspråkslös liten bokklubb.

jag och emma har en bokklubb. en hemskt anspråkslös liten bokklubb.
den har tre enkla premisser: 1. vi läser en bok per månad. 2. vi ses och pratar lite om den. 3. ingen annan får vara med.
vi startade bokklubben första gången vi sågs i år och hade skulle dra nyårsvalsen för varandra och så pratade vi om nyårslöften. har jobbat framgångsrikt med ledord och projekt förut. och så framkom det att vi båda som nog anser oss vara bokmalar typ aldrig läser några böcker längre. och det skäms vi för. mycket. så för att peppa igång så bestämde vi att vi läser en bok i månaden. samma, för det är kul att kunna prata om det man läst. men inte ha "diskussioner" och djupa samtala. eller alltså jo, men inte att det är kravet. och ingen annan får vara med nej. för det är alltid det som sabbat mina andra bokklubbar. för många som ska läsa samma bok, nån har inte fått tag i boken, nån kan inte komma, nån har redan läst just den.
det är en läspepp snarare än en bokcirkel. hemskt anspråkslöst.
hittills har vi läst:
vad är så skört att det bryts om du säger dess namn (oerhörd besvikelse!)
norweigan wood (vi fattade ej hypen)
vad jag älskade (VAD VI ÄLSKADE DEN!!!)
det är så logiskt alla fattar utom du (helt vanlig ungdomsbok. mycket trovärdig. och bloggig.)
i maj läser vi (precis som resten av stockholm i år):
norrtullsligan.

3 kommentarer:

Sandra Ehne sa...

älskar att ni älskade den, den är min bästa bok! och jag försöker inte vara med genom att säga följande, men jag packade ner min norrtullsligan i väskan igår och såg detta nu och ville bara säga att: bara så att ni vet så läser jag den också nu.

lucy sa...

ja alltså TACK för siri hustvedt kära du!

fint att man gör samma! när ska du starta din bokblogg?

emma sa...

jaa! bokblogg! göre, göre!