söndag, juni 08, 2008

"då säjer jag cineaster."

"jag kan inte nog poängtera hur läskigt det är med cineaster och vad de gör mot samhället. för det första håller de stora delar av den kultursnubbekåta brudpopulationen i schack med sina eviga utläggnngar om wes anderson eller den klassiska krigsfilems död i samband med apocalyps now. med sina affischer från cinemateket ovan för sängen håller de kvinnosläktet fånget med särade ben mellan lakanen. detta är inte okej. som om inte det vore nog befäster de dessutom förödande könssterotyper genom att ägna sej åt det enda kulturella intresset som är socialt accepterat för män. filmen är mannens kulturella venitil. genom att nöja sig med det trampar de på alla män som hellre hade velat sticka benvärmare eller läsa poesi. det är en acceptans av ett könsförtryck på samma sätt som kvinnor som accepterar ordet framstjärt."

jag har snott marys hey dolly som hon har fått av min mamma. jag hatar den och älskar den omvartannat. den är ungefär som ovanstående citat. som mest ska läsas som en illustration av hur jag ofta ofta känner det och tänker mig att även ellen känner det när vi suckar trött och himlar med ögonen så fort FILM skall diskuteras.
ändock. igår kollade jag på mtv movie awards. och tom curise delade ut mtv generationens (som han kallade det och som kanske är det officiella namnet?) life time achievement till adam sandler. det var fint tycker jag. han är rolig. han spelar huvudrollen i den film som jag brukar säga är min favorit när ovannämnda svettiga cineaster ska diskutera sådant. det brukar göra dem nervösa för de vet inte om det är skoj eller inte.

lista på mina tre bästa adam sandler-filmer, helt ironibefriat, med den bästa först.
1. the wedding singer
2. punch drunk love
3. little nicky

Inga kommentarer: