tisdag, juli 24, 2018

sommarkort.

gömmer mig för värmen på landet i en vecka. skogen och havet svalkar. det är ändå varmt. för varmt. läser nästan ingenting, skriver ingenting heller. det är för varmt för att tänka. kämpar med familjedynamiken, vi är där alla fyra. jag ställer min klocka på 8.00 för att kompensera för att grilly stiger upp senare och senare för varje dag som går. gör yoga varje morgon. pappa är nyfiken och vill vara med, men säger sen att hans pilates är bättre. jag målar om dörrarna till lillstugan. flyttar runt bockarna så jag hela tiden kan stå i skuggan. åker och badar när det är som varmast. eller hittar på utflykter till rökta räkor och skärgårdsvåfflor. en kväll kvällsbadar vi på ett annat ställe och grilly undrar varför vi inte alltid badar där. det är så fint att man vill spricka.
vi bär tegelpannor, trasiga enkupiga ner, hela tvåkupiga upp. pannor är tungt. det är svettigt på taket. det går långsamt, men bra. tills de fem sista pannorna. då kliver grilly på ett läkt som är ruttet och ramlar.
jag plockar svarta vinbär som mamma fryser in i gamla mjölkpaket, hallon som jag bakar livsstilskaka av och kursbär som jag lägger in i en 123-lag som jag hoppas ska smaka lika som på min favoritrestaurang.
den sista kvällen sitter mamma och pappa vi köksbordet med varsit glas vin, med ett korsord mellan sig. de lutar pannan i handen på samma sätt, jag tar en bild när de inte märker.

Inga kommentarer: