lördag, juli 01, 2017

läsochskriv.

sofia sa att hon läste de polyglotta älskarna efter rekommendation av mig. jag hade dock inte läst den, utan antagligen bara snappat upp boktips från niotillfem. men när jag imorse läst ut ya-boken som jag började på igårkväll ihop om att höja läscounten för junimånad (tyvärr hann det bli ny månad innan jag var klar och då la jag ner och somnade istället) så började jag på boken jag rekommenderat men inte läst. 13 sidor in så älskar jag den! redan tar den över mitt språkbruk, påverkar hur jag formulerar mig. ellens syster, som också är författare, fick som debutant höra av nån gammal räv att denne aldrig, ALDRIG, läste samtidigt som den skrev på något. för att det var så lätt att påverkas och smittas och komma ifrån sin egen röst. ellens syster följde länge skräckslagen det rådet, man vill ju inte kopiera. men sen sket i hon i det. för hon tyckte hon blev en bättre skribent av att läsa. inspirerad. (och sen skrev hon en bok om att skriva och den vann augustpriset såatteh.) och min bäste läsning är den som sipprar in i mitt huvud, i nånsortsspråkcentra och börjar narratera (hejochhå-svenskelskan men vad säger man då?) på nya sätt. är där nu.

Inga kommentarer: