söndag, september 18, 2016

att ge nån maria gripe.

idag fyller godbarnet sju år. jag får väl ungefär lika mycket panik och gråter för att tiden går som hans mamma över det faktumet, men jag har också längtat efter den här dagen sen jag kom på att sjuårsåldern är den perfekta åldern att börja med maria gripe. astrid lindgren i all ära men mina största läsupplevelser i livet har maria gripe stått för. och bara tanken på att föra det vidare, att ge honom maria gripe och alla hennes världar, den tanken rör mig till tårar.
så även om han redan innan han öppnade paketet listat ut att det var en kapitelbok så var det en väldigt högtidlig stund när han sen höll den tjockaste av gripes böcker jag kunde komma på. stora boken om hugo och josefin. den perfekta inkörsporten. förritin, börja skolan, inte passa in. sen kommer han vara fast, då är det bara att smacka på med de tyngre grejerna.

Inga kommentarer: