torsdag, september 01, 2016

alla som inte är intresserad av min torsdagsmorgon på detaljnivå kan sluta läsa nu.

har jobbat min andra öppningstorsdag. slightly less stressig. tricket är effektivisering, minutplanering, ritualisering och rollfördelning. samt att sluta oroa sig över att försova sig. har jobbat i sex år, endast försovit mig en gång, och då var det för att jag glömt sätta ett alarm.
det svåraste förra veckan var att få min ena öppningskollega lugn och sansad. alltså jag är också all for rutiner och tydliga roller, men fattade inte hur vrålstressad hon skulle bli av att jag improviserade fram lösningar och var lite go with the flow-ig. vilket uppenbarligen inte gick för hon hade noll känsla för flow.
iallafall, på torsdagar, när jag öppnar klockan sju, så piper mitt alarm klockan sex. då går jag upp, slår på tevatten och går till badrummet. tvättar av mig, smetar på först deo, sen mascara. två minuter efter jag har vaknat är det omöjligt att applicera eyeliner, jag får således hoppa över eyeliner på torsdagar. efter denna morgontoalett är tevattnet uppkokat, jag brygger färdigt det i en take way-bambumugg, lägger ner ett färdigkokt ägg i väskan och dubbelkollar att jobbnycklarna är nerpackade. klär på mig kläderna som jag lagt fram kvällen innan, fyller upp bambumuggen med mjölk, sätter på locket, går iväg. här får klockan max vara 6.20
jag kommer till jobbet cirka tio i sju. på vägen har jag druckit mitt te. jag larmar av, går genom huset, sköljer ur bambumuggen och lämnar i diskstället.
klockan sju låser jag upp. släpper in d som städar. pratar lite med honom, väntar på barn. 7.15 kommer min första öppningskollega. hon gör i ordning frukost, 7.30 kommer är den klar och då har min andra öppningskollega kommit. hon och jag turas om att va i matsalen med öppningskollega 1. öppingskollega 1 får va i matsalen hela tiden. lugnast så. om jag hinner tar jag en macka och ett glas jos. jag börjar duka men hinner aldrig klart. men det är viktigast att börja, för på torsdagar får vi soppa och då räcker aldrig småskedarna så om man inte fått ta skedar först får man spring runt på avdelningarna och jaga skedar. klockan 8 kommer k, alla barn delas ut till sina avdelnignar, jag dukar klart, och bäddar. om jag inte hann äta min macka äter jag ägget i farten och sen borstar jag tänderna för nuförtiden har jag en tandborste på jobbet (lite wierd är det va?) och typ 8.15 går jag ut på gården.

Inga kommentarer: