torsdag, juni 09, 2016

Vad ville du bli när du var liten?
när jag var dagisliten ville jag bli hemsamarit, dvs jobba inom hemtjänst, för " det kan man vara hela livet har jag hört" (äkta citat från nån dagisteckning om vad man ville bli när man blev stor. ofta citerat i efterhand. minns mycket tydligt att jag tyckte det var ett slags straff att behöva gå i pension och tyckte att jag överlistat livet när jag hittat jobbet hemsamarit för då behövde man inte gå i pension. fattade nog inte att den personen som jag kände till som var hemsamarit var det på idell basis via sin kyrka. jaja.)
sen ville jag väl alltid bli skådespelare.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
asså vet inte? jag hade så extremt otydlig bild av framtiden, om vad man skulle kunna göra? ville nog bli typ inredare, dekoratör, men trodde att det var dösvårt så jag gav upp den idéen innan jag ens börjat försöka. 

Gick du någon nishad gymnasielinje?
ja, beteendevetenskaplig inriktning. det var nog meningen att vi skulle bli jurister och poliser och kanske lite kriminolger/psykologer hela bunten men tror typ två pers är jurister och lika många är nog poliser. var noll procent intresserad av detta, gick där för att jag ville läsa psykologi typ.

Vad hade du för betyg?
skrev jag inte det rätt nyss? kommer ej ihåg snittet men rätt bra. men det var oerhört lätt för mig att få bra betyg på gymnasiet. 

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
bästa: drama, filosofi, historia
sämsta: matte, gympa, spanska

Utbildade du dig efter gymnasiet?
ja i genusvetenskap a och b, kreativt skrivande, barnkultur och sen till lärare mot de yngre åldrarna

Vilket var ditt allra första jobb?
tror att det var när jag sommarjobbade på min pappas jobb med att typ skriva ut internet samt strimla hemlighetsstämplade dokument. 

Vad har du mer haft för yrken?
bibl. ass och barnskötare på timvik

När hamnade du i den banan du är i idag?
när jag flyttade hemifrån och kände att jag måste sluta slösa bort mitt liv på a-kurser och vara kunde visualisera riktiga yrken.
eller när jag var sju år och spenderade en sommar på landet med att få min nyfödda kusin att skratta och alla vuxna sa till mig att jag hade så bra hand med småbarn.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
tvivlar väl jämt på detta, vilket jag tycker att man ska! men i februari 2010 verkade jag ju rätt säker. och här kom jag på att tvååringar är grejen. det är fortfarande sant. 

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
skriva snabbt på data. formulera mig skriftligt. se helheter. håll övergripande koll. skapa förtroende hos föräldrar. ha en proffsig kontakt med föräldrar.

och föräldrar säger rätt ofta att jag är bäst i världen. 

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
att jag är för mycket av ett kontrollfreak. att jag samarbetar dålig med folk som inte tänker lika som jag. att jag blir stressad så fort nån vill tänka utanför min planering. 

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?
att jag ändrat min, min avdelnings och min mottagande äldrebarnsavdelnings inställning till hur man hanterar att det finns svåra saker att prata om med föräldrar rörande deras barn
att jag vingade fram en så bra genusarbetsplan
att jag nominerade mig själv till styrelsen.

Vad går ditt jobb ut på mest?
att skapa en trygg, rolig och utvecklande plats för yngre barn att vara på. att bygga relationer. att skapa rum och möjligheter för att lära.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
forska på det jag gör nu. typ. skriva om det på nått sätt. eller skriva om nått helt annat.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
nått där jag helt fritt förfogade över min egna tid. 

Vad gör du om fem år?
om fem år är det 11 år sen jag blev färdig förskollärare. det är nog rimligt att anta att min arbetsplats inte kommer vara den som den är idag. kanske är jag på samma fysiska plats fortfarande, men under helt andra förutsättningar. kanske forskar jag lite forsk. håller på med nånsorts skriv kopplat till min branch. 

Inga kommentarer: