torsdag, september 19, 2013

matblogg 32.

tofu från onekligen, så som det var menat av gud!

vecka 32: teriyakitodu med sockerärtor.


















1 paket hård naturell tofu
1 dryg dl teriyakisås
en skvätt japansk soja
1 bit färsk ingefära
sockerärtort
äggnudlar

blanda ihop teriyakisås, soja och riven färsk ingefära i en bunke. späd ut med en halv dl vatten. ärna tofun och lägg ner den i marinaden. låt den stå där ett tag och dra åt sig smak, ju längre desto bättre. koka äggnudlar. ta upp tofun ur teriyakimarinaden - men spara marinaden. stek tofu och sockerärtor i lite olja. häll i nudlarna i stekpannan och ös på marinaden, blanda runt.

det lät kanske ovan som att jag tyckte att detta var gudagott, men det var inte så jag menade. men snabb och helt ok god vardagsmat.

1 kommentar:

Sofia sa...

Jag blev så jääävla sugen på den där maten nu. Nästan så jag skulle kunna laga den till kvällsmat om jag hade haft ingredienserna hemma. Mmmmmmmmm....