söndag, november 27, 2011

traditioner.

förra året påbörjade jag och godbarnet en tradition. redan i år har den modifierats.
när vi skulle göra skyltsöndag förra året så var det så sjukt ovärt med alla himla människor över allt. vi såg ju knappt ett enda dugg. så, när det var skyltsöndag förra veckan var vi inte där. utan istället åkte vi in till stan idag, innan nk öppnade och tryckte våra förväntasfulla ansikten mot fönsterrutorna. utan en massa folk. mycket nöjda! vips: en nya tradition. eller en ny variant på traditionen. eller inte ens det. för så här har det varit hela min uppväxt. mormor tog alltid med sig mig på julskyltningen. inte på avtäckningen, för då är det så mycket folk. utan nån annan random dag så man får stå och titta så länge man vill utan att vara i vägen eller ha nån annan i vägen.
(detta gäller inte bara julskyltningen. i min familj gör man allt som går att göras på "fel" dag för att undvika folk. och åker ut till landet för att fira midsommar ett par dagar innan för att slippa köer. och sätter ljus på gravarna dagen innan allhelgona så man får åka in med bilen. tex.)
så, min nya variant på den ettåriga traditionen gör bara att jag förvidare samma gamla tradition som hängt med mig sedan åttiotalet. det tycker jag är fint.

1 kommentar:

Sofia sa...

I morse sa han när jag sa att vi skulle åka tunnelbana till förskolan: Åka bumbamba med maja. Titta mera konstig tonte.

Det måste ha gjort intryck!