onsdag, december 16, 2009

liket i biblioteket (nej gud så makabert och missvisande)

igår precis innan vi stängde som kom två personer in och lämnade massvis med böcker. massvis. maskinen matade på och jag plockade upp dem på hyllorna och suckade lite över att de kom med MASSVIS med böcker PRECIS innan stängning.
och sen knackade de på glaset och sa att några böcker ville maskinen inte ta. så vi gick till disken, och jag återlämnade dem där.
det är inte våra böcker, sa en av dem, vi återlämnar dem för en väns räkning. kan du se om det är några böcker kvar på hans konto eller om det har blivit några förseningsavgifter eller så?
visst, det kunde jag, och när jg tryckte fram deras vän dök ett pop up-fönster fram där det stod "låntagaren avliden ..."
och jag tryckte bara snabbt bort fönstret och informerade vännerna om att sju böcker fanns kvar, vill ni ha en utskrift? och de tackade så mycket och så gick de därifrån med en lista på sju böcker som deras avlidne vän inte hade hunnit lämna tillbaka och bibliotekarsonen irrade runt och stängde av skärmar och sa nått syrligt om att låntagare som kommer PRECIS innan stängning och lämnar MASSVIS med böcker och jag stod bara och tänkte på vem som ska lämna tillbaka mina 15 biblioteksböcker när jag dör.

Inga kommentarer: