fredag, februari 03, 2012

pervers stalker/ nördigt kulturpretto

alltså, har jag förresten berättat att jag såg om angels in america? alltså inte teveserien utan pjäsen. typ två veckor innan jag och hanna skulle se den för första gången utspelades följande sms-dialog:
jag: alltså, i stadsteaterbilagan står det om angels in america "i rollerna: ola rapace/albin flinkas"!!!*
hanna: gud rysk roulette! lycka eller ba mörker/kyla/sankte perra
hanna: VEM BLIR DET?!?!?!!?
jag: kommer ej kunna sova på två veckor pga ovisshet/skräck/pepp!!
hanna: så många känslor i en kropp med så freakishly små händer!
jag: + att vi ju typ förutspådde/önskade detta!**
hanna: ja! de borde anställa oss som rollbesättare. alla uppsättningar bara med albin och ann petrén.
jag: ja! given succé!

kunde dock ganska snabbt sova gott om än besviket efter att ha kollat upp rollfördelningen närmare och konstaterat att albin skulle göra prior först efter åsskiftet. hanna och jag skulle se den (eller dom, för det är två föreställningar efter varandra a två och en halv timme. helkväll!) innan året var slut. vi såg. denna maratonsittning och det var fantastiskt. särskilt allan svensson. särskilt hon som spelade harper. särskilt johannes bah kunke som marlboromannen. och ola var, okej.
och kom det nya året och jag gick till stadsteatern och det fanns en plats kvar på första bänken så jag gjorde slag i saken och köpte mig en biljett till första halvan. och i pausen var jas så euforisk att jag köpte biljett till andra halvan på stående fot. enbart för att få se albin som prior. kände mig som en pervers stalker och ett mycket nördigt kulturpretto samtidigt. gillade hur dessa två sidor rymdes i en och samma upplevelse. det förstärktes såklart av att jag gick själv. freakigheten i detta. så himla värt det. jag har aldrig ens gott på bio själv.

* det är med mycket stor tveksamhet som jag och hanna bestämt oss för att se stadsteaterns uppsättning av angels in america. vi ska se den TROTS att ola är med. trots.
**en dryg månad innan såg vi hair och pratade om hur klippt och himla skuren albin skulle vara i rollen som prior och att det var askonstigt att han inte skulle spela honom.

Inga kommentarer: