lördag, oktober 02, 2010

före detta kollegor (men vänner för alltid).

i tisdags jobbade jag på biblioteket för sista gången. med enorm bitterhet över att tillsammans med biblioteksbästisen ha ombetts sluta.
igår bjöd vi hit våra kollegor, bad dem klä sig i svart och ta med sig mat. herregud så mycket mat. vårullar och chuneys och två sorters västerbottenpaj och äppelmoscreps. vi pratade sub-minnen och biblioteksbästisen talade sig varm om glädjen över att ibland få hjälpa nångon med en uppsats eller tenta. k talade sig varm om vårt gemensamma temafika på lördagar. vi gjorde en playlist med hejdåtema och k hade skrivit om ill be missing loket till en sorglåt om oss:

"det känns som igår fast det va i tisdags
mitt hjärta värker och blodet isas
jag saknar er bild på biblioteket
det här va faktiskt det största sveket
bibblan känns tom nu utan er
ni betyder så jävla mycket för ER
noggrann och flink, det va er devis
nu e återlämningen på dekis
numer är helgen fruktansvärt trist
all skanning får skötas av k lindqvist
och martin och ragni men det är inte ni
och lördagsfika brukade vi
ja minns hur vi satt varje tisdagskväll
och mottog studenternas eviga gnäll

varje bok vi ser
i vårt bibliotek
ni finns alltid här
jämte gamle per
åh vi saknar er "

det var ett fint avslut. stenen som precis kommit tillbaka sa att hon ska säga upp sig i protest. och det är fint att vi slutar tillsammans, biblioteksbästisen och jag. tisdagskvällarna kommer aldrig bli de samma. eller alltså nu på tisdag kommer det kanske bli ganska likt. då ska biblioteksbästisen och jag hänga på hans bibliotek.

Inga kommentarer: