shit förskollärare says när de blir intevjuade om sin dramapedagogiska verksamhet.
"det är en utmaning att dokumentera så det inte blir och så gjorde vi det här, och så gjorde vi det här, och så gjorde vi så här, och så gjorde vi det här. Man får försöka hitta vad det var vi lärde oss. Det håller vi i arbetslagen fortfarande att prata om, vilka frågor vi kan ställa till dem och till oss som faktiskt svarar på något mer än vad vi gjorde idag. Det här projektet tar mycket av vår tid och om man inte hittar ett bra sätt att göra det på så kan det vara mycket tid som kanske bara försvinner. Det är ju viktigt att det känns meningsfullt om man ska hålla på med det"
"språket är inte bara det vi talar utan det finns olika typer av uttrycksformer där drama kan vara en, att det är viktigt att man får utvecklas i att man ska ha olika kompetenser och att man kan uttrycka olika saker på olika sätt […] [d]e får möta uttryck, vilket kanske är en förutsättning för att kunna uttrycka"
"man kan ha mer utmaning för de större barnen men att med de små gäller det att börja i en liten skala, att de kanske behöver träna på att vara tillsammans och träna på turtagning och så vidare."
"det är ganska tidskrävande att arbeta med drama, men så är det med allt man ska planera för. Om man har en struktur som man trivs med kan man använda sig av den och känna sig lite friare att utveckla den. Våra dramastunder är lite som en samling där det är samma upplägg varje vecka. Detta ger en trygghet hos de små barnen, att de vet vad som kommer att hända men att man kan utveckla det så det ändå uppstår något nytt som ger spänning för barnen."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar